BIAŁA LISTA PODATNIKÓW
Ministerstwo Finansów przygotowało kompletny wykaz podatników VAT, tzw. białą listę. Rejestr zawiera podstawowe dane podatnika i historię VAT, m.in. informację o rejestracji, wykreśleniu lub przywróceniu statusu podatnika VAT oraz numer rachunku rozliczeniowego podatnika. Wykaz ten jest dostępny od 1 września 2019 roku, a biała lista podatników zawiera numery rachunków bankowych przedsiębiorców, które zostały wpisane w zgłoszeniu NIP lub w bazie CEIDG.
Rejestr jest aktualizowany na bieżąco, tj. raz na dobę w każdy dzień roboczy, zaś przedsiębiorcy korzystający z rejestru otrzymają informację o dacie i godzinie, w której dokonali weryfikacji danego kontrahenta.
Warto w szczególności zwrócić uwagę, że podatnik przed dokonaniem przelewu dla danego kontrahenta powinien sprawdzić, czy dany rachunek rozliczeniowy na który przedsiębiorca dokonuje przelewu zgadza się z tym znajdującym w wykazie.
Udostępnienie przez resort informacji o kontach bankowych podatników VAT jest o tyle istotne, że przedsiębiorca, który zapłaci kontrahentowi za transakcję przekraczającą 15.000 złotych na niezgłoszony do wykazu rachunek, nie będzie mógł zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodu. Oprócz tego solidarnie odpowie z kontrahentem za podatek VAT. W przypadku nieprawidłowości i dokonania przelewu na rachunek bankowy inny niż zgłoszony w wykazie należy w terminie 3 dni zawiadomić o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego właściwego do wystawcy faktury.
Ustawa weszła w życie z dniem 1 września 2019 roku, natomiast sankcje z jej niestosowania zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku. Te 4 miesiące okresu przejściowego warto wykorzystać na przystosowanie procesu regulowania zobowiązań do wchodzących w życie przepisów.
Z perspektywy bezpieczeństwa podatkowego, kluczowe będą dwa elementy:
- bezpośrednio przed dokonaniem przelewu za transakcje powyżej kwoty 15.000 złotych należy zweryfikować, czy rachunek na który dokonujemy płatności należy czy czynnego podatnika VAT i czy znajduje się na białej liście, oraz
- kontrolować prawidłowość rozliczeń po dokonaniu przelewu, aby w przypadku nieprawidłowości móc w terminie 3 dni poinformować naczelnika Urzędu Skarbowego o ewentualnym błędzie
Cała procedura dokonywania płatności wydaje się być w przyszłości dość czasochłonna, zatem pozostaje mieć nadzieję, że skoro numery rachunków bankowych przedsiębiorców będą oficjalnie dostępne to być może banki wprowadzą narzędzie pozwalające na zweryfikowanie czy rachunek figuruje w wykazie podczas dokonywania przelewu. Wdrożenie takiego rozwiązania przyśpieszyłoby znacząco weryfikację.
WYKAZ PODMIOTÓW (tzw. “biała lista”) dostępna jest pod linkiem.
G-TAX BIURO RACHUNKOWE
Grzegorz Wróblewski
ul. Świetlana 34
60-151 Poznań – Grunwald
NIP: 599-282-75-89
608 640 562
biuro@g-tax.pl
